A közlekedésről : Dráguló biztosítás vs. idegölő verseny - véget érhet a kötelezős kampány
Dráguló biztosítás vs. idegölő verseny - véget érhet a kötelezős kampány
hírszerző 2008.07.12. 18:49
Változtatna a Pénzügymisztérium a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás szabályain. Kérdés, hogy maradjon-e az év végi kampány, vagy a biztosítás évfordulója a kocsi vásárlásának időpontja legyen. Az egyik alkuszcég viszont az eddigi harmincról hatvan napra növelné a felelősségbiztosítás díjhalasztási idejét.
Bár még a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) közelében sem járunk, máris az borzolja a kedélyeket. A nyár közepén ugyanis újra napirendre került a kgbf módosítása. Információink szerint a héten megkezdődött az előkészítő szakmai egyeztetés a Pénzügyminisztériumban (PM), a munkával az őszre készülnek.
Még idén februárban nyilatkozott úgy Keller László, a Pénzügyminisztérium államtitkára, hogy már az idei évben célszerű lenne újragondolni a kötelező biztosítási kampány jelenlegi rendszerét. A PM ugyanis eltörölné az év végi kampányt, november végén csak a jövő évi tarifákat kellene meghirdetniük a társaságoknak. Az autós pedig akkor köthet biztosítást, amikor például új autót vásárol, vagy akkor válthat, amikor az előző szerződése lejárt. Azaz tulajdonképpen minden autósnak más időpontban lenne a biztosítási évfordulója.
Bár azzal egyetértenek az alkuszok és a biztosító társaságok, hogy változtatásra szorul a kötelezős rendszer, de a PM tervei megosztják a szervezeteket.
Le a versennyel?
Egy részük, a nagyobb biztosítók, ugyanis támogatják a javaslatot, mivel érdekük, hogy ne az internetes alkuszok fölözzék le a hasznot. A kampányidőszakban ugyanis a biztosítót váltók nagy része online-alkuszokon keresztül kötnek szerződést, pedig a nagyobb biztosítók honlapjain is lehetőség van a gyors szerződéskötésre. Azaz, az olyan cégek, melyek az ügyfeleik megtartásában érdekeltek a kampány ellen vannak, hiszen az internetes összehasonlítás miatt öldöklő verseny van a társaságok között.
És épp ezt az öldöklő versenyt szeretné megtartani a másik oldal. Az alkuszoknak, a kisebb biztosítóknak, de talán az autósoknak is a minél nagyobb verseny az érdekük. "A kampány éles versenyt generál, emiatt pedig rendkívül alacsonyak az árak" - mondta lapunknak a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója. Rácz István szerint a kampányidőszak nélkül drága lenne a biztosítás, és ezt jól példázza a Casco. "Nem véletlen, hogy ott olyan magasak a tarifák" - tette hozzá.
A kampány mellett áll egyébként a Gazdasági és Versenyhivatal is, amely annak eltörlését veresenykorlátozónak tartja, az elképzelést pedig határozottan ellenzi. Csökkenő adminisztrációs terhek
Felmerült ugyanakkor egy másik ötlet is. A biztosítás.hu egy javaslatot dolgozott ki, mely nem a kampányidőszakon változtatna, hanem bevezetnék a hatvan napos díjhalasztást. Azaz a biztosítót váltó autósoknak nem január végéig kellene befizetniük az első díjukat, hanem a jogszabály erejénél fogva egységesen, március 1-ig anélkül, hogy ezzel veszélyeztetnék a biztosítási fedezetük fennállását.
"Ezzel csökkenthetők lennének az adminisztrációs terhek, egyes biztosítók ugyanis mindig elkésnek az első csekkek kiküldésével" - közölte Rácz. Ráadásul a 60 napos díjhalasztási javaslat a bónusz-malus fokozatok új szerződésekre történő átvezetésére is időt biztosítana.