Drága-e a negyedmilliós postásbicikli?
2008.01.07. 19:33
A Magyar Posta a karbantartással együtt közel negyedmillió forintba kerülő kerékpárokért a majd ötezer darabos tétel ellenére nagyjából a gyári listaárat fizeti, a szervizelés viszont irreálisan olcsónak tűnik.
A Posta 4148 (opcionálisan további 1676) váltó nélküli, 640 (plusz opcionálisan 245) háromsebességes, agyváltós kerékpárt és 30 kerékpár-utánfutót vásárol.
A Posta kíírása olyan, maximum 28 kilós kerékpárokról szólt, amelyek 200 kilós összsúly mellett is biztonságosan használhatók. Elöl 15, hátul a kerék két oldalán lakattal lezárható fedelű, legalább 20 literes műanyag csomagtartó tartály volt a feltétel. A kiírás olyannyira jól sikerült, hogy véletlenül pontosan egybevágott a Krpan-gyártmányok adataival.
Amint arról a Napi Gazdaság korábban beszámolt, Balsai István Fideszes képviselő csütörtökön levélben kérte Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési minisztert, hogy vizsgálja ki a Magyar Posta (MP) kerékpárvásárlásának ügyét. Balsai kifejtette: soknak tartja az 1,1 milliárd forintos kerékpárbeszerzést.
KÁKÁN A CSOMOT AVAGY CSOMON A KÁKÁT vagy talán valaki kimaradt a sorból!
Miért nem jó a Csepel bringa?
A képviselő arra hivatkozva helytelenítette a - szerinte a kormány által meghirdetett szigorú takarékossági politikával ellentétes - beszerzést, mert egy jármű 200 ezer forintba kerül, annak ellenére, hogy információi szerint a legnagyobb magyar forgalmazó a megrendelt járműveket darabonként ötvenezer forintért tudta volna szállítani. (A valós átlagösszeg ezzel szemben közel 230 ezer forint, amiből bő százezer forint a karbantartás díja. A szerk.) Megjegyezte még, hogy a beszerzendő könnyű vázas kerékpárok 28 kilogrammot nyomnak, „ami testvérek között is kétszer olyan súlyos, mint egy 12 kilós Schwinn Csepel kerékpár ebben a kategóriában". Balsai szerint a Schwinn-Csepel azért nem indulhatott a Magyar Posta által kiírt pályázaton, mert nem felelt meg a kiírás feltételeinek.
A legjobb ajánlattevő nyerte meg az egész eljárást - reagált Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője a Duna TV-nek. Hozzátette: ha valaki tud ennél jobb minőségű és olcsóbb kerékpárt, az miért nem jelentkezett, miért nem indult az eljáráson? Feltehetően azért, mert nincs olyan kerékpár, amely megfelel a postai igényeknek és ennél olcsóbban kerülhet legyártásra - fogalmazott.
Listaáron a nagy tétel ellenére
A győztes cég által szállított Krpan kerékpárok (lásd a fotógaláriát) gyártója kérdésünkre elmondta: a kerékpárok ára a megrendelés mértékétől függően szerződésenként különböző és minden esetben üzleti titok tárgyát képezi. Annyit azonban hajlandó volt közölni a szlovén cég képviselője, hogy amennyiben egy, a Posta által támasztott követelményeknek megfelelő, "fullextrás" kerékpárt vásárolnánk, ahhoz már 500 euróért, azaz mintegy 125 ezer forintért hozzájuthatnánk. A Krpan postai használatra gyártott kerékpárjait használja az észt, a szlovén, a horvát, és a bosnyák postaszolgálat is.A Magyar Posta előzetesen nettó 950,7 millió forintra becsülte a költségeket, a nyertesnek kihirdetett Cronopont viszont több mint százmillióval többet, 1,097 milliárd forintot kért ellenszolgáltatásként.
A Magyar Posta szóvivője a Magyar Nemzet csütörtöki számában azt nyilatkozta, hogy a cég darabonként 124 illetve 130 ezer forintot fizet majd a szlovén kerékpárokért. Ez azt jelenti, hogy a Posta a tetemes, közel ötezer darabos tétel ellenére is végül a listaárhoz közeli összeget fizeti ki a biciklikért.
Félmilliárd a javításra - ez meg túl kevés?
Az 1,1 milliárd forintos végösszeg azért magasabb a biciklik összesített áránál, mert abban már benne van a szervizelés is. A megbízás részeként ugyanis a nyertesnek a biciklik karbantartását is el kell látnia az üzembe helyezés után öt évig, valamint a helyszínen történő javításukat 150 millió forint keretösszegig.Az 1,1 milliárd forintból tehát közel félmilliárdot, azaz biciklinként nem egészen 105 ezer forintot a kerékpárok karbantartására fizeti az MP.
A Hajtás Pajtás biciklisfutár-cég műhelyében kérdésünkre elmondták: véleményük szerint ez vállalhatatlanul alacsony ár egy kerékpár 5 éves karbantartásáért abban az esetben, ha ebben az alkatrészek cseréje is benne foglaltatik. Rendszeres használat mellett ugyanis egy nagy terhelésnek kitett bicikli - legyen az a futárok sajátja, vagy a postai dolgozók által használt vállalati eszköz - éves szervizköltsége akár jelentős mértékben is meghaladja ezt az összeget.
Levélbélyegzők után kerékpárok
A cégbírósági adatok szerint az 1995-ben bejegyzett, 12 millió forint jegyzett tőkéjű Cronopont fő tevékenysége az ingatlanforgalmazás, emellett iroda- és számítógép-javítással, számítógépek, irodagépek, irodabútorok és egyéb iparcikkek nagykereskedelmével foglalkozik. Tulajdonosa Zsadányi Imréné, Tóth László és Zsadányi László. A vállalkozás, amelynek semmiféle gyakorlata nincs kerékpárbeszerzésben és -szervizelésben (bár alvállalkozókat nyilván bevonhat), évek óta szállít levélbélyegző gépeket a Postának. Legutóbb, októberben nyerte meg a Magyar Posta legfeljebb 15 nagy teljesítményű levélbélyegző gép szállítására és karbantartására kiírt tenderét, nettó 143 millió forintért. Ugyanilyen pályázaton győzött 2006 októberében is a Cronopont, akkor viszont legfeljebb 19 nagy teljesítményű gépet kért a Magyar Posta, aminek szállítását még 56 millió forintért vállalta a győri kft.
Ahogy arról a Napi Gazdaság már beszámolt, az idén októberben egyébként a Cronopont a kis- és közepes teljesítményű levélbélyegző gépek szállítására és karbantartására kiírt postai beszerzést is megnyerte - nettó 272 millió, illetve 83 millió forintos árajánlattal -, de ezeknek az eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) megsemmisítette. Emellett a KD hárommillió forint bírsággal is sújtotta a Magyar Postát, mivel a nyertesnek kihirdetett Cronopont olyan cégtől kért az ajánlott termékekre tanúsítványt, amelynek a kiadásra nem volt jogosultsága. Így a KD szerint a Postának érvénytelenítenie kellett volna a Cronopont ajánlatát.
|