Ennénk bio élelmiszert, csak nem tudjuk megfizetni
VGO-Nielsen 2007.12.13. 19:32
Legkedveltebb bio élelmiszerek Magyarországon a zöldség, gyümölcs és tojás, ahogy általában az EU-ban. Amíg azonban az Unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport bio változatát, addig nálunk 53-54 százalék. A legtöbb magyar saját egészsége érdekében vásárol kisebb-nagyobb rendszerességgel bio terméket.
Világszerte egyre többen kedvelik a bio termékeket, de magasnak tartják az áraikat. A biot nem vásárlók közül minden második válaszadó a drágasággal indokolja tartózkodását, mind Európában, mind Észak-Amerikában. A globális fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik.
A fogyasztók a bio élelmiszereket a fogyasztók egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.
Minden második Internet-használó európai megkérdezett (48 százalék) azért vesz bio termelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Ebből a szempontból legnagyobb aránnyal a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60) vezetnek. A magyar mutató (51) szintén meghaladja az európai átlagot.
Második leggyakrabban említett fő szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.
Földrészünkön a vizsgált tizenkilenc országban szintén átlag 16 százalék nevezte meg a bio termelés kedvező környezeti hatását, mint fogyasztásának fő motívumát. Az átlagot leginkább a környezettudatos négy skandináv ország válaszadóinak aránya haladja meg. Magyarország 9 százalékos mutatójával Lengyelország és Ausztria után következik, és egyetlen országot előz meg, Csehországot.
Az állatokkal való jobb bánásmódot legtöbben Hollandiában (19 százalék) tartják első sorban szem előtt, bio élelmiszer beszerzésénél. A lista másik végén Magyarország áll 1 százalékkal, míg az európai középérték 8 százalék.
„Mi a fő oka annak, hogy Ön nem vásárol bio terméket?” – tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai azoknak, akik egyelőre kimaradnak az étkezési szokások változásának ezen hullámából. Minden második európai megkérdezett első számú indoka a túl magas ár (48 százalék). Utána egyforma arányban (16-16) mondták, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve, hogy a bio élelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják. A többi magyarázatra 5 százalékkal kisebb arány jutott kontinensünkön.
|